کابل عایق معدنی یا مینرال (MI) چیست؟

کابل MI یک کابل عایق معدنی یا مینرال (کابل MI) نوعی کابل تخصصی است که در دماهای بالا یا شرایط محیطی سخت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاریخ ویرایش: 12 بهمن ماه 1402

کابل عایق معدنی چیست؟

کابل MI یک کابل عایق معدنی (کابل MI) نوعی کابل تخصصی است که در دماهای بالا یا شرایط محیطی سخت مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا اشتعال‌پذیری کمی دارد، حتی زمانی که در دمای بالا کار می‌کند. در برابر اکسیداسیون مقاومت می کند و اندازه گیری دقیق را امکان پذیر می کند.

ساختار کابل عایق معدنی یا مینرال (Minerail Insulated)

کابل MI از سیم های مسی در داخل یک غلاف مسی، فولادی ضد زنگ یا Inconel® تشکیل شده است که توسط مواد معدنی بسته بندی شده مانند اکسید منیزیم (MgO) عایق شده است. اکسید منیزیم یک ماده عایق الکتریکی عالی است زیرا در برابر اکسیداسیون و تشعشعات یونیزان مقاومت می کند و در دماهای بالا هم از نظر شیمیایی و هم از نظر فیزیکی پایدار است. پس از اینکه کابل MI با عایق MgO بسته بندی شد، ممکن است تحت فشار برای رسیدن به قطر مورد نظر آن را بغلتانید. غلاف بیرونی سیم ترموکوپل داخلی را از گرما، مواد شیمیایی یا سایر آسیب های محیطی محافظت می کند. غلاف فلزی ممکن است با یک غلاف پلاستیکی رنگی اضافی پوشانده شود تا شناسایی شود و یک لایه محافظتی اضافی در برابر خوردگی اضافه شود.

یک کابل MI ممکن است حاوی هر تعداد سیم باشد، اما رایج ترین پیکربندی ها شامل 1، 2 یا 3 جفت هادی است. کابل‌های MI تخصصی ممکن است شامل ترموکوپل‌های اضافی در پیکربندی‌های سفارشی شوند. کابل عایق معدنی در قطر و طول های مختلف بسته به نیازهای خاص موجود است. بسیاری از MICable ها با استفاده از کالیبراتورهای حساس، سریع و بسیار دقیق پروب بلوک خشک کالیبره می شوند.

کابل عایق معدنی یا مینرال (Minerail Insulated)

سنسورهای دما ساخته شده از کابل های عایق معدنی، مانند برخی از RTD ها یا ترموکوپل ها، به طور گسترده در عملیات حرارتی فلزات، زباله سوزها، تف جوشی فلزات پودری، پخت مواد سرامیکی، کوره های گاز یا نفت، مبدل های حرارتی با سوخت سوخت، کوره های جعبه ای و هسته ای استفاده می شوند. یا نیروگاه های انرژی بر پایه هیدروکربن.

مزایای کابل های عایق معدنی چیست؟

غلاف فلزی که کابل MI را می‌پوشاند، به محافظت از سیم‌های ترموکوپل در برابر اکسیداسیون هنگام استفاده در محیط‌های فعال شیمیایی یا مرطوب کمک می‌کند. مقاومت در برابر خوردگی کابل عایق معدنی را برای استفاده در مناطقی که خرابی و جایگزینی آن می تواند خطرناک یا حتی غیرممکن باشد ایده آل می کند. به عنوان مثال، کابل عایق معدنی در نیروگاه های هسته ای برای نظارت بر دمای هسته استفاده می شود. اگر کنترل کننده های دما خوانش دقیق را دریافت نکنند بسیار خطرناک خواهد بود و تعمیر یا تعویض کابل ها در آن محیط دشوار خواهد بود.

پرکننده‌های معدنی در کابل‌های MI عایق‌های غیر واکنشی عالی را ارائه می‌کنند و از تماس سیم‌های ترموکوپل با یکدیگر یا با مواد سوزاننده مانند روغن‌ها، حلال‌ها یا آب جلوگیری می‌کنند. این کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که پروب‌های ترموکوپل دقیق باقی می‌مانند و در کاربردهایی مانند عملیات حرارتی یا تف جوشی که در آن نوسانات دما بر کیفیت محصول تأثیر منفی می‌گذارد، حیاتی است.

کابل عایق معدنی یا مینرال (Minerail Insulated)

عایق در کابل های عایق معدنی نمی سوزد، که آن را برای کاربردهایی که آتش می تواند فاجعه بار باشد ایده آل می کند. دستگاه‌های پزشکی، نیروگاه‌ها و سکوهای نفتی نمونه‌هایی از مکان‌هایی هستند که نصب کابل‌های MI باعث ایمن‌تر شدن عملیات می‌شود.

از آنجایی که پروب های ترموکوپل از تماس با سایر سیم های فعال الکتریکی توسط عایق محافظت می شوند، به راحتی در معرض نقص یا اندازه گیری دما نادرست قرار نمی گیرند. کابل‌های MI که به دقت برای مطابقت با استانداردهای بین‌المللی کالیبره شده‌اند، اندازه‌گیری دقیق و دقیق دما را در چرخه‌های کاری طولانی با افت کم یا بدون افت دقت ارائه می‌کنند.

به دلیل عایق معدنی، کابل‌های MI می‌توانند در شرایط دمای بالا بدون از دست دادن دقت کار کنند. این آنها را برای کوره‌ها، پخت سرامیک یا فلزات عملیات حرارتی یا در هر فرآیند با دمای بالا ایده‌آل می‌کند. کابل های MI دقت خود را حتی در حین و پس از قرار گرفتن در معرض دمای بالا حفظ می کنند، بنابراین به عنوان یک کاوشگر دما در این عملیات ایده آل هستند. علاوه بر این، برای صنایعی مانند دستگاه‌های پزشکی یا هوافضا که استانداردهای ایمنی به شدت اجرا می‌شوند، انحرافات فرآیند می‌تواند منجر به مشکلات کیفی تهدیدکننده زندگی شود. کابل های عایق معدنی با استفاده از استانداردهای NIST در برابر دماهای شناخته شده یا دماسنج های تایید شده به دقت کالیبره و تأیید می شوند. کالیبراسیون قابل ردیابی NIST دقت دما را در شرایط عملیاتی واقعی تضمین می کند و مستنداتی از دقت اصلی آنها ارائه می دهد. برای حفظ گواهینامه NIST، زنجیره تایید باید دست نخورده باشد و ترموکوپل ها باید به عنوان بخشی از یک سیستم مدیریت کیفیت مستند و اجرا شده مجدد کالیبره شوند.

در این رابطه بخوانید:


قیمت دلار سفارش آنلاین: 4,966 تومان
به روز رسانی: 8 اردیبهشت ماه 1403
سنسور دما با ابعاد سفارشی
خرید دوربین حرارتی ترموویژن
ترموکوپل‌های مینرال
طراحی، ساخت و خرید انواع ترموول دما
طراحی، ساخت و خرید لوله ونتوری (ونتوری تیوب، ونچوری تیوب، فلومتر ونتوری)
خرید ترانسمیتر دما
فروش ویژه انواع کابل‌های BLF ایتالیا: کابل جبران ترموکوپل، نسوز و ...