بررسی و مقایسه ترموکوپل با RTD

یکی از تفاوت‌های بزرگ بین ترموکوپل‌ها و RTDها بازه دمایی بسیار زیادی است که دارند: بازه اندازه‌گیری ترموکوپل‌ها از دمای منفی ۲۰۰ درجه تا دمای بیش از ۱۶۰۰ درجه سانتیگراد می باشد، که این میزان برای RTD ها از منفی ۲۰۰ درجه تا ۶۰۰ درجه سانتیگراد می‌باشد.

تاریخ ویرایش: 30 دی ماه 1402

مقایسه ترموکوپل با RTD

همه ما کم‌و‌بیش با سنسورهای دما آشنایی داریم اما بسیاری از افراد که برای خرید ترموکوپل و یا RTD اقدام می‌کنند هنوز تفاوت‌های سنسورهای ترموکوپل و RTD ها را نمی‌دانند برای همین در این مقاله قصد داریم مقایسه ترموکوپل با RTDها را انجام دهیم.

مقایسه بازه دمایی

یکی از تفاوت‌های بزرگ بین ترموکوپل‌ها و RTDها بازه دمایی بسیار زیادی است که دارند:

بازه اندازه‌گیری ترموکوپل‌ها از دمای منفی ۲۰۰ درجه تا دمای بیش از ۱۶۰۰ درجه سانتیگراد می باشد، که این میزان برای RTD ها از منفی ۲۰۰ درجه تا ۶۰۰ درجه سانتیگراد می‌باشد.

مقایسه بازه دمایی ترموکوپل و RTD
مقایسه بازه دمایی ترموکوپل و RTD

مقایسه خروجی سنسورها

ترموکوپل‌ها و RTD ها تفاوت بسیاری در خروجی با یکدیگر دارند،خروجی ترموکوپل‌ها به صورت ولتاژی بوده که این ولتاژ در حد میکرو ولت تا میلی ولت است که تاثیرات نویز بر روی آنها زیاد است اما خروجی سنسورهای RTD از نوع مقاومتی می باشد یعنی به ازای تغییرات در دما در خروجی RTD تغییرات مقاومتی داریم که این نوع خروجی در برابر نویز مقاوم تر از ترموکوپل ها است.

نمودار دمایی PT100
نمودار دمایی PT100
نمودار دمایی و خروجی ترموکوپل‌ها
نمودار دمایی و خروجی ترموکوپل‌ها

دقت اندازه‌گیری سنسورها

از دیگر مواردی که تاثیر زیادی در قیمت ترموکوپل ها و  RTDها دارد میزان خطا در اندازه گیری آنها است هرچقدر دقت اندازه‌گیری آنها بهتر باشد قیمت آنها بالاتر می‌رود معمولا ترموکوپل ها خطای بیشتر نسبت به RTD ها دارند.

جدول میزان خطای ترموکوپل‌ها
جدول میزان خطای ترموکوپل‌ها
جدول میزان خطای RTDها
جدول میزان خطای RTDها

پديده خودگرمايي در سنسورها

پدیده خودگرمایی معمولا در سنسورها مقاومتی رخ می‌دهد سنسورهای RTD و NTC به  دلیل اینکه خروجی مقاومتی دارند هنگامی که به کارتها و کنترلر مربوط به خودشان متصل می شوند در برابر عبور جریان ، گرمایی در خود سنسور به وجود می آید. که همان گرما باعث خطا در اندازه گیری می شود و این پدیده خودگرمایی از معایب سنسورهای مقاومتی به حساب می آید این در حالی است که این پدید اصلا در ترموکوپل‌ها وجود ندارد.

مقایسه کلی ترموکوپل با RTD

مقایسه ترموکوپل با RTD
مقایسه ترموکوپل با RTD

برای سفارش انواع ترموکوپل و RTD Pt100 و همچنین ترانسمیترها و سایر لوازم مرتبط به بخش سفارش آنلاین مراجعه نمایید.

منبع: www.icesi.ir

صفحات مرتبط:


قیمت دلار سفارش آنلاین: 4,966 تومان
به روز رسانی: 9 فروردین ماه 1403
سنسور دما با ابعاد سفارشی
خرید دوربین حرارتی ترموویژن
ترموکوپل‌های مینرال
خرید ترانسمیتر دما
فروش ویژه انواع کابل‌های BLF ایتالیا: کابل جبران ترموکوپل، نسوز و ...